LOADING
Call Now

Managing the risks of mobile phones

مخاطر الهواتف المحمولة وكيفية التعامل معها

What can I do to protect my child?

كيف يمكنني حماية طفلي؟

As many parents now buy mobile phones for children under 12 some advice on the use and management of mobile phones might be helpful.

في ظل قيام العديد من أولياء الأمور بشراء هواتف محمولة لأبنائهم الذين تقل أعمارهم عن 12 عاماً، إليك تالياً بعض النصائح المفيدة حول كيفية التعامل مع الهواتف المحمولة واستخدامها.

There are a number of strategies that parents might adopt to encourage their children to make safe and responsible use of mobile phones.

هناك العديد من الاستراتيجيات التي يمكن أن يتبعها أولياء الأمور لتشجيع أبنائهم على استخدام الهواتف المحمولة بشكل آمن ومسؤول

These may include activating the mobile’s own Parental Controls and Apps Content Rating Filter but should also include a discussion about the following:

ومن هذه الطرق تفعيل وسائل الرقابة الأبوية وتصفية التطبيقات بحسب تقييمها، ولكن يجب أيضاً التحدث مع الأبناء حول المواضيع التالية:

Talk to your child often about their mobile use and safety

تحدث مع ابنك باستمرار عن سلامته واستخدامه للهاتف المحمول.

The most important online safety strategy, regardless of the technology involved, is to talk about and share in your child’s enjoyment of their mobile and maintain an open dialogue with your child about their digital lives.

ساعد أبناءك في اختيار المحتوى الملائم لأعمارهم عند تصفحهم للانترنت.

مارس معهم ألعابهم وراقب واستمع واقرأ ما يقومون باستعراضه عبر الانترنت.

Help them choose age appropriate content for their Internet devices.

Watch, play, listen and read with your child as they explore online.

Set ground rules for using mobile phones (and all Internet enabled devices they have)

ضع قواعداً لاستخدام الهواتف المحمولة (وجميع الأجهزة المستخدمة للوصول إلى الانترنت)

Discuss and set ground rules with your children for their use of mobile phones.

ضع قواعداً لاستخدام الهواتف المحمولة وناقشها مع أبنائك للتأكد من التزامهم بها.

If children feel that they have been involved in the making of rules and understand the reasoning behind them, they will be more likely to stick by them.

يؤدي شعور الأطفال بأنهم جزء من عملية وضع قواعد الاستخدام في المنزل، ويفهمون أسبابها، إلى الالتزام بها بشكل أكبر.

While setting some ground rules try not to impose the fear in your child that their phones will be taken away from them if they encounter problems.

عند وضع قواعد الاستخدام في المنزل، لا تقوم بزرع الخوف في نفوس أبنائك من أن هواتفهم سوف تأخذ منهم في حال تعرضهم للمشاكل.

If problems do occur, talk through the issues in a calm and rational way, and try to help your child devise sensible self-protection strategies should they encounter problems again in the future.

وفي حال وقوع مشكلة ما، تحدث مع أبنائك حول المشكلة بهدوء ووعي، وساعدهم في ايجاد استراتيجيات حماية ذاتية مدروسة لاتباعها في حال تعرضوا للمشاكل لاحقاً.

Learn about the Apps they use and discuss their cost and possible hidden “In-App” additional charges. Discuss together which Apps are suitable for their use. Bluetooth, camera use and Location Apps should be discussed also.

ثقف نفسك حول التطبيقات التي يستخدمونها، وما هي تكلفتها المادية، وما هي التكاليف الإضافية التي قد تكون مخفية نوعاً ما، وناقش معهم ما هي التطبيقات الأنسب لهم من الناحية العمرية، إضافة إلى كيفية استخدام الكاميرا وخاصية البلوتوث وخاصية تحديد الموقع أيضاً.

Watch out for changes in your child

راقب التغيرات التي قد تطرأ على طفلك.

Are they quieter than usual and withdrawn? Do they seem overly tired and detached from family life? Children are often reluctant to discuss their problems, but any of these behaviours could indicate that they are experiencing issues such as textbullying.

هل طفلك هادئ على غير عادته؟ هل يبدو عليه التعب أو الانسحاب من الحياة العائلية؟ يتجنب الأطفال في العادة التحدث عن المشاكل التي يواجهونها، ولكن ظهور أي من هذه السلوكيات عليهم قد يكون مؤشراً على مرورهم ببعض المشاكل مثل التنمر من خلال الرسائل.

Daily downtime and mobile-free bedtimes

مواعيد عدم استخدام الهاتف ومواعيد النوم

Consider having a central place in the home where all mobile phones are kept for charging overnight.

قم بإنشاء مكان مركزي في المنزل حيث يتم الاحتفاظ بجميع الهواتف المحمولة للشحن أو للاحتفاظ بها خلال الليل.

Aside from making sure that phones are charged safely it will also ensure that the child gets some ‘downtime’, without disturbance from text messages or emails throughout the night.

تسمح هذه النقطة المركزية للاحتفاظ بالهواتف المحمولة بالتأكد من أنه يتم شحنها بالشكل الآمن، إضافة إلى ضمان حصول الطفل على بعض “التوقف” ، دون أي إزعاج من تنبيهات الرسائل النصية أو رسائل البريد الإلكتروني أثناء الليل.

Know where to get help and advice if things do go wrong

كيف يمكنني الحصول على المساعدة؟

If you or your children do experience problems relating to online safety issues, it is important to recognise that you are not alone – there are a number of organisations that can provide help and advice. You can call Alameen hotline 8004888 or Aman service 8002626. You can report child abuse to MoI through the hotline number 116111 or through the MoI’s Child Protection Centre’s website and the ‘Hemayati’ (Arabic for protect me) app (available on Android and iOS).

في حال واجهت أنت أو احد أبنائك مشكلة ما تتعلق بالسلامة الرقمية، فمن الضروري معرفة الجهات التي يمكنك أن تحصل من خلالها على المساعدة، هناك العديد من الجهات التي توفر الدعم مثل خدمة الأمين من خلال رقم التواصل 8004888، أو من خلال خدمة أمان على الرقم 8002626، كما يمكن الإبلاغ عن حالات الإساءة التي قد يتعرض لها الأطفال من خلال الخط الساخن لحماية الطفل على الرقم 116111 أو من خلال موقع مركز وزارة الداخلية لحماية الطفل على الانترنت ومن خلال التطبيق الخاص بالمركز والمتوفر في متجر أبل وأندرويد.

Some sample ground rules?

قواعد بسيطة وأساسية لاستخدام التقنيات الحديثة

These suggestions provide guidance to young people about the responsible use of the Internet and mobile devices. Ground rules are likely to vary depending on age, but may include for example:

توفر الاقتراحات التالية بعض الإرشادات لصغار السن حول كيفية التصرف بشكل آمن ومسؤول عند استخدام الانترنت والهواتف المحمولة. قد تختلف هذه القواعد بحسب العمر، وهي تتضمن الأمور التالية:

  • Rules on where, when and how mobile phones can be used (for example, not at mealtimes, not at school during lesson times, not after a certain time at night).
  • An understanding that mobile phone numbers should never be posted online.
  • Limits on monthly mobile phone expenditure (pre-pay services, for example, can help to keep costs under control).
  • Discussion about Apps and whether they may purchase them. Not all Apps are suitable for children, some Apps which appear to be ‘free’ have In-App costs.
  • No responding to SMS spam.
  • Don’t let other people use your mobile phone, unless there is a genuine emergency and only if you are present.
  • No sending mean or unkind messages via mobile phone. If mean or unkind messages are received, or anything else that doesn’t ‘feel right’, seek the help of a trusted adult.
  • Think carefully about what you share or upload from your mobile phone. Once shared, messages and images cannot be taken back, and will potentially exist in cyberspace for evermore.
  • Be sure to review the ground rules regularly as your child’s needs and expectations regarding mobile phone use will change and evolve as they grow older, and likewise the functionality and services offered by handsets and mobile operators may change over time too.
  • وضع قواعد حول متى وأين وكيف تستخدم الهواتف المحمولة، على سبيل المثال، يمنع استخدام الهاتف المحمولة عند النوم، أو أثناء الدراسة، كما يمنع أخذا الهاتف المحمول إلى المدرسة.
  • عدم نشر أرقام الهواتف عبر الانترنت
  • ضبط النفقات الشهرية المتعلقة باستخدام الهاتف (يمكن لأنظمة الدفع المسبقة المساعدة في السيطرة على هذا الجانب)
  • مناقشة التطبيقات التي يرغب ابنك في شرائها، نظراً لوجود تطبيقات لا تصلح لاستخدام الأطفال، كما أن هناك تطبيقات يتم تحميلها بشكل مجاني، وبعد ذلك تترتب بعض التكاليف على استخدامها.
  • عدم الرد على الرسائل المزعجة ورسائل الإعلانات
  • عدم السماح للآخرين باستخدام هاتفك المحمول إلا في حالات الطوارئ القصوى وتحت ناظريك.
  • عدم ارسال الرسائل المسيئة من خلال الهاتف المحمول، أما في حال استلام رسائل مسيئة، فيجب الحصول على المساعدة من شخص بالغ.
  • فكر جيداً قبل أن تقوم بمشاركة أي محتويات من خلال هاتفك المحمول، لأنك بمجرد ارسال الرسالة أو الصورة، فلن تعود قادراً على استرجاعهان وستبقى متوفرة على الانترنت الى الأبد.
  • راجع هذه القواعد بشكل دوري نظراً لأن احتياجات طفلك عند استخدام الهواتف المحمولة قد تتغير وتتطور كلما تقدم في العمر، ونظراً لأن الميزات التي تقدمها الهواتف والخدمات التي تقدمها شركات خدمات الهواتف المحمولة قد تتغير بمرور الوقت أيضاً.

Find out also about school policies for mobile phone use on school premises, and discuss these with your child. Try to support the school as best you can through your own ground rules.

اعرف ما هي سياسة المدرسة التي يرتادها طفلك حول استخدام الهواتف المحمولة وناقشها مع طفلك، وادعم سياسات المدرسة من خلال القواعد الأساسية التي تضعها في المنزل.