LOADING
Call Now

Talking Points: Making friends online

تشكيل الصداقات عبر الانترنت.

Many children use the internet is to widen their circle of friends. Use these talking points to discuss some important issues around making friends online.

يستخدم العديد من الأطفال الانترنت لتوسيع دائرة معارفهم، ويمكنك التحاور مع طفلك حول هذا الأمر من خلال النقاط التالية

Talking points

What is the difference between real friends and online friends?

ما هو الفرق بين الصداقات في العالم الحقيقي والصداقات التي تنشىء من خلال الانترنت؟.

Talk with your child about the difference between real friends and friends on social networks. Young people who find it difficult to make friends sometimes have a tendency to make strong connections with anyone who shows them meaningful attention. This can lead to sharing too much personal information too soon. Help your child reflect on the difference between a social-media friend and a friend who really values them. Encourage your child to regularly review their friends lists, ask your child if they really know everyone in their friends and followers lists?

تحدث مع طفلك حول الفرق بين الأًصدقاء الحقيقيين والأصدقاء الذين يتم التعرف عليهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي، يميل صغار السن عادة لإنشاء روابط قوية مع أي شخص يبدي اهتماماً بهم، وهذا قد يؤدي بهم إلى مشاركة الكثير من معلوماتهم الشخصية بسرعة كبيرة، ساعد طفلك على التفكير ملياً في الفرق بين أصدقاء مواقع التواصل الاجتماعي والأصدقاء الحقيقيين الذين يكنون لهم الاحترام والتقدير، وشجعه مراجعة قائمة الأصدقاء الخاصة به بشكل دوري، واسأله إذا كان يعرف إذا كان فعلاً يعرف جميع الأشخاص المضافين لديهم كأصدقاء على مواقع التواصل الاجتماعي.

What would you do if you receive a friend request/follow from someone you don’t know?

ماذا الذي ستفعله إذا وصلك طلب صداقة أو إضافة من شخص لا تعرفه عبر مواقع التواصل الاجتماعي؟

Talk to your child about accepting friend requests from people they don’t know and the potential risks involved. Make an agreement with your child about putting in place privacy settings on their social networks that are appropriate for them. It’s a good idea to keep accounts set to ‘friends only’, especially when they are starting off. They can also configure their profiles so that ‘randomers’ or online acquaintances have limited access to what they post online.

تحدث مع طفلك حول قبول طلبات الصداقة التي تصلهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي من الغرباء، وما هي المخاطر المحتملة لقبول طلبات الصداقة هذه، واتفق معه طفلك على تفعيل إعدادات الخصوصية على حساباتهم على مواقع التواصل الاجتماعي بشكل ملائم. من الأفكار الجيدة التي يمكن تبنيها ضبط الحساب على وضع “الأصدقاء فقط” وخصوصاً في البدايات، كما يمكنهم أيضاً تقييد الوصول إلى حساباتهم بحيث لا يستطيع الأشخاص الذين يضيفون الآخرين بشكل عشوائي من الاطلاع على المحتويات التي يقومون بنشرها عبر الانترنت.

Have you ever had a row with someone online?

هل سبق لك أن واجهت مشكلة مع شخص ما عبر الإنترنت؟

Let your child know that if they get involved in a situation that makes them feel uncomfortable, they can block and report the other user. You should also reassure them that they can come to you if they experience anything that bothers them. Even good friends clash from time to time, but most disputes are short-lived and the friendship resumes after a while. Talk to your child about knowing when to take a break from an argument to cool off. On social media conflict can quickly escalate, there are times when the best thing to do is to say, “I think we should leave this now and talk about it tomorrow when we are less upset.”

عرف طفلك أن بإمكانه الإبلاغ عن أي شخص أو حظره في حال كان يتسبب له بالإزعاج أو عدم الارتياح، كما يجب عليك التأكيد عليهم أن بإمكانهم اللجوء إليك عند تعرضهم لأي أمر يزعجهم. حتى الصداقات الجيدة قد يكون فيها بعض التصادم أحياناً، ولكن معظم الخلافات في هذه الحالة لا تدوم طويلاً، وتعود المياه إلى مجاريها بين الطرفين بعد فترة. علم طفلك متى يتوقف عن الجدال لتهدئة الموقف. غالباً ما تحتدم الخلافات بسرعة، وفي كثير من الأحيان يكون من الأفضل القول “من الأفضل أن ندع هذا الأمر جانباً الآن وتنحدث فيه لاحقاً عندما نهدأ”

Do you know anyone who has met up with someone they met online?

هل قام أحد تعرفه بالالتقاء بشخص تعرف عليه من خلال الانترنت؟

What we think of as meeting strangers, children can think of as making friends. Try to understand that the internet can be a positive meeting place for children, where they can get to know other young people and make new friends. However, for safety reasons, and to avoid unpleasant experiences, it is important that children do not meet strangers they have met online without being accompanied by an adult they trust. In any case, they should always have your approval first. It is also a good idea to have a fail-safe plan in place such as calling them shortly after the meeting begins so that they can bail out if they feel uncomfortable.

يعتقد الأطفال أن بإمكانهم بناء الصداقات عبر الانترنت. قد يكون الانترنت فعلاً مكانا لبناء الصداقات بالنسبة لهم والتعرف على أناس جدد من نفس أعمارهم، ولكن من أجل ضمان سلامتهم ولتجنب الأمور غير المرغوبة، يجب على الاطفال عدم الالتقاء بالغرباء الذين يتعرفون إليهم عبر الانترنت بشكل عام، ويمكن لولي الأمر مرافقة ابنه في اللقاء الأول مع صديق جديد من عمره، بعد موافقة ولي الأمر.